Saturday, 13 December 2014

perkongsian Ilmu Aqidah...

Ciri-ciri Keistemewaan Islam

1.5.1   Rabbaniyah
1.5.2   Thabat wa Murunah
1.5.3   Waqi’iyyah
1.5.4   Tawazun
1.5.5   Syumul
1.5.6    Alamiyah
1.5.7   Wasatiyyah
1.5.1    Rabbaniyah (Ketuhanan)
Rabbaniyah bermaksud bersifat ketuhanan. Jadi, apa saja yang kita lakukan adalah dan yang disukai oleh Tuhan.  Contohnya kita menolong orang, ia dikatakan Rabbaniyah kerana Tuhan yang perintahkan.  Apabila kita melakukannya kita mendapat keredaan Tuhan. Demikianlah dengan yang lain, sama ada kita lakukan yang baik atau meninggalkan yang dilarang adalah kerana percaya kepada Allah, bukan kerana manusia, adat atau lainnya. Kalau kita lakukan sesuatu kerana manusia, maka ia tidak bersifat Rabbaniyah.
1.5.2    Thabat wa Murunah (Tetap dan anjal)
Di antara keistimewaan Islam ialah ia bersifat tetap, sama ada dari prinsip ‘Aqidah atau Syariah.  Walaupun demikian, dalam pelaksanaannya ia adalah anjal iaitu boleh berubah.  Dari aspek ‘Aqidah misalnya, kita tetap meyakini keesaan Allah s.w.t. dan haram serta boleh membawa kepada murtad jika seseorang Islam itu tunduk kepada berhala.  Tetapi dalam keadaan terpaksa ia melakukannya sedangkan hatinya tetap   mentauhidkan kepada Allah s.w.t., maka ia tidak berdosa dan tidak jatuh agamanya.
Dalam aspek syari’ah misalnya, kita diharamkan memakan bangkai dan apa-apa lagi yang diharamkan. Jika terpaksa kerana kelaparan, maka pada masa itu tidaklah berdosa kerana ia bertjuan hendak menyelamatkan nyawa.

1.5.3      Waqi’iyyah (Praktikal)

Dalam bahasa Melayu Waqi’iyyah boleh diterjemahkan sebagai praktikal atau ideal dan realistik.  Dari segi kepercayaan, Islam adalah agama yang ideal kerana percaya kepada keesaan Allah s.w.t.  dan yakin kewujudanNya serta beribadat kepada Allah serta minta tolong kepadaNya.
Dari aspek perundangan kita dapati setiap peraturan ada faedah dan maslahahnya sama ada kepada disi sendiri, keluarga dan masyarakat amnya.  Contohnya seperti pengharaman arak, judi, zina dan lain-lain.  Itu adalah untuk kebaikan sedang keburukannya telah diketahui oleh semua orang.
Bincang dengan kawan-kawan anda mengenai kebaikan memakan
makanan yang halal dan keburukan makanan yang haram
1.5.4    Tawazun (Seimbang)
Seimbang bermaksud sederhana di antara dua keadaan yang bertentangan.   Dalam Islam setiap perkara disyari’atkan dalam bentuk yang cukup seimbang. Ini termasuklah dalam aspek kepercayaan, perundangan dan nilai.  Perhatikan contoh-contoh di bawah ini:

a.  Seimbang Dari Sudut Kepercayaan

Islam mengajak manusia mempercayai perkara yang dapat dibuktikan dengan hujah dan dalil yang jelas. Contohnya :
  • Islam membezakan antara golongan yang keterlaluan dalam mempercayai semua perkara tanpa bukti, dengan golongan yang tidak menerima kewujudan sesuatu melainkan dengan bukti empirikal.
Dalam dunia ini ada golongan yang mempercayai wujudnya banyak tuhan, seperti menyembah binatang, pokok, matahari, bulan, bintang dan sebagainya. Mereka memuja dan meminta kepada objek berkenaan dan mereka percaya bahawa objek tersebut mempunyai kuasa memberi dan menyampaikan hajat, sedangkan akal tidak dapat membuktikan pokok itu boleh menyampaikan hajat.
Ada golongan lain pula tidak percaya kepada benda-benda yang tidak nampak. Mereka hanya percaya kepada apa yang boleh dibuktikan secara empirikal dan saintifik, atau yang boleh dibuktikan dalam makmal sains.  Mereka ini menolak adanya Tuhan dan hari Qiamat.  Sebab Tuhan tak boleh ditunjukkan dan hari Qiamat tak tahu di mana.
Islam adalah agama yang sederhana kerana percaya kepada perkara yang ghaib, tetapi terhad kepada apa yang diberitahu oleh Allah dan RasulNya sahaja.   Islam percaya kepada adanya Tuhan, dan Tuhan itu satu sahaja iaitu Allah yang Esa. Bukti empirikal dipercayai oleh Islam selagi tidak bertentangan dengan SunnatulLah seperti yang diisyaratkan oleh Al-Quran.  Ini berbeza dengan kumpulan yang percaya kepada banyak tuhan dan yang tidak percaya kepada Tuhan dan hanya percaya kepada kekuatan akal fikiran.

b.  Seimbang Antara Amalan Untuk Duniawi Dengan Amalan Ukhrawi

Islam memerintahkan umatnya mengerjakan ibadat, dan dalam masa yang sama ia juga harus bekerja untuk keperluan dunianya. Islam membahagikan masa sehari semalam sesuai dengan fitrah kejadian manusia, iaitu 8 jam untuk bekerja, 8 jam untuk berehat dan 8 jam untuk beribadat.
Orang yang bekerja 24 jam dianggap keterlaluan untuk keduniaan dan orang yang beribadat 24 jam tanpa melakukan kerja-kerja untuk kehidupan harian, juga dianggap keterlaluan. Islam menganjurkan supaya mengambil yang seimbang dan bersikap sederhana dalam melakukan tugas-tugas seharian.
Cuba buat lakaran grafik pembahagian masa sehari semalam seperti teks di atas

c.  Seimbang Antara Kerohanian dan Kebendaan

 Manusia dijadikan daripada dua unsur, iaitu jasad dan roh.  Islam mengaturkan supaya kita memberi makanan kepada rohani dengan ibadat dan makanan jasmani dengan bahan makanan dan miuman yang dibenarkan.  Tanpa kedua-dua jenis makanan ini manusia itu menjadi tidak seimbang.

d.  Seimbang Antara Individu dan Masyarakat

Setiap individu mesti memelihara kehormatan dirinya dan dalam masa yang sama ia juga mesti memelihara kehormatan masyarakatnya. Ia tidak dibenarkan merosakkan masyarakat dengan tujuan membela dirinya.  Demikian juga sebaliknya, seseorang itu tidak boleh merosakkan dirinya untuk menjaga nama baik masyarakat.

e.  Seimbangan antara kepentingan Individu dan masyarakat

Kepentingan individu mestilah tidak bertentangan dengan kepentingan masyarakat. Jika ada yang bertentangan maka hendaklah diutamakan kepentingan masyarakat.  Misalnya, jika negara terancam, maka pengorbanan individu diperlukan, dan  harta individu perlu dikeluarkan jika masyarakat sangat memerlukannya.
1.5.5    Syumul (Sempurna)
Syumul bermaksud lengkap dan sempurna.  Anda tentu sudah yakin bahawa agama Islam ialah agama yang akhir diturunkan oleh Allah kepada nabi yang akhir dan untuk manusia di akhir zaman.  Mari sama-sama kita lihat, ia sempurna dari aspek apa?

a.  Islam sempurna dari aspek jangka masa.
Nabi-nabi yang lalu diutuskan untuk satu golongan umat sahaja.  Contohnya umat Nabi Musa, Nabi Isa, Nabi Noh, Nabi Hud, Nabi Salleh alaihimus-salam, semuanya diutus untuk kaum masing-masih untuk satu masa tertentu.  Firman Allah:
Bermaksud:  Dan sesunguhnya Kami telah utuskan pada tiap-tiap umat itu seorang rasul (dan menyeru mereka) “Hendaklah kamu menyembah Allah dan jauhilah Taghut”. 
Surah al-Nahl, 36.

FirmanNya lagi:
Bermaksud:  Dan tidak Kami ustuskan sebelummu (wahai Muhammad) seorang Rasul pun melainkan Kami wahyukan kepadanya:  “Bahawa sesungguhnya tiada Tuhan (yang sebenarnya) melainkan Aku; oleh itu beribadatlah kepada Aku”. 
Surah al-Anbiya 25.

Ini bermaksud bahawa  nabi-nabi dahulu membawa risalah yang sama daripada Allah s.w.t. iaitu agama Tauhid.  Iaitu mengesakan Allah dan beribadat kepadaNya dan menjauhi perbuatan syirik, iaitu beribadat kepada selain daripada Allah.
Ini berbeza dangan Nabi Muhammad s.a.w., baginda diutuskan untuk umat akhir zaman dan terus menerus hingga hari Qiamat dan tidak ada nabi lagi selepas baginda s.a.w.  Seluruh manusia adalah dituntut supaya mengikuti ajaran baginda s.a.w. 
Firman Allah:
Bermaksud:  Katakanlah (wahai Muhammad):  “Wahai sekelian manusia!  Sesungguhnya aku adalah pesuruh Allah kepada kamu semua”. 
Surah al-A’raf 158.

b.         Peraturan hidup yang sempurna.

Hidup manusia dilengkongi dengan kepercayaan, undang-undang dan juga nilai. Ketiga-tiga perkara ini telah dibincang sebelum ini dalam sub-tajuk Sistem dalam Islam. Dalam Islam telah wujud ketiga-tiga perkara ini untuk menjamin keselamatan manusia di dunia dan akhirat.  Sistem kepercayaan mengatur manusia untuk berada di atas jalan yang lurus sesuai dangan pencipataanya.  Sistem undang-undang mengatur kehidupan manusia, iaitu hubungan manusia sesama manusia, manusia dengan Tuhan, dengan binatang, alam sekitar dan bermacam-macam lagi.

1.5.6    Alamiyah: Perutusan Islam menyeluruh tanpa sempadan (Risalah Sejagat)

Nabi-nabi dahulu diutuskan untuk kaumnya dan di tempat berkenaan sahaja. Seperti Nabi Nuh, Hud, Lut, Salleh dan lain-lain.  Ini berbeza dengan perutusan Nabi Muhammad s.a.w. yang mana baginda diutus untuk seluruh alam, hatta makhluk jin pun disuruh beriman dengan Nabi Muhammad s.a.w. dan tidak ada had masa dan sempadan geografi, kerana tidak ada lagi nabi selepas Nabi Muhammad s.a.w..
Ajaran Islam   bukan sahaja berkaitan dengan hubungan manusia dengan Tuhannya, malah merangkumi hubungan manusia dengan sesama manusia, sama ada yang muslim atau bukan muslim, hubungan manusia dengan alam, termasuk binatang, dan juga hubungan manusia dengan alam ghaib seperti alam malaikat dan jin. Islam meletakkan peraturan individu, keluarga, masyarakat, kenegaraan dan hubungan antarabangsa.  Ibadat pula bukan setakat solat dan haji sahaja, malah semua pergerakan adalah ibadat, termasuk bekerja, bermain, berkahwin, menolong orang, memberi makan binatang dan sebagainya.

1.5.7    Wasatiyyah (kesederhanaan)

Maksud Wasatiyyah ialah pertengahan atau sederhana. Malah al-Quran menggelarkan umat Islam sebagai umat pertengahan (Ummatan Wasatan).  Firman Allah:
Bermaksud:  Dan demikianlah Kami jadikan kamu (umat Islam) sebagai umat yang pertengahan (umat pilihan dan adil) agar kamu menjadi saksi atas (perbuatan) manusia dan agar Rasul (Muhammad s.a.w.) menjadi saksi atas (perbuatan) kamu.  Surah al-Baqarah 143.

     Cuba anda fikir,  apa maksud umat pertengahan?

Umat pertengahan dalam ayat di atas mempunyai beberapa maksud, antaranya:
a.   Umat yang terpilih di sisi Allah kerana sikap dan amalannya
b.   Umat yang adil dan tetap dalam keadilan
c.   Umat yang di tengah iaitu yang diperhati oleh orang lain sebagai contoh
kerana keunikannya
d.   Umat yang mengamalkan sikap sederhana dalam segenap segi.
Cuba kita lihat beberapa contoh sederhana:

Sederhana antara ketuhanan dan kemanusiaan:  Iaitu tidak dituntut
beribadat sepanjang masa sehingga meninggal kewajipan rumah tangga
seperti makan minum, berkahwin dan sebagainya.

Sederhana antara kerohanian dan kebendaan:  Yakni tidak dituntut
supaya tinggalkan harta benda dunia atau hidup hanya mengejar dunia sehingga tidak langsung melakukan ibadat.

Sederhana dalam perbelanjaan.  Iaitu tidak membazir dan tidak pula bakhil.

Sederhana dalam Ibadat.  Tidak dituntut mendirikan solat sepanjang hari dan malam, tetapi solat pada waktunya dan masa lain bekerja untuk dunia.

Sederhana dalam Akhlak.  Islam mendidik umatnya supaya mengahayati akhlak dengan sebaik-baiknya.  Walau bagaimanapun tidaklah hendak menjadikan seorang manusia itu sebagai malaikat sehingga tidak ada cacat celanya langsung. Di samping itu tidaklah pula membiarkan seorang itu tidak berakhlak sehingga perangainya seperti syaitan.
Inilah di antara contoh-conntoh  kesederhanaan dalam Islam.
Bincang dengan kawan-kawan anda mengenai kebaikan memakan
makanan yang halal dan keburukan makanan yang haram

waallahu'alam....

No comments :

Post a Comment